Afspraken omgang sociale media
Sociale media: een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen. Het betreft niet alleen informatie in de vorm van tekst (nieuws, artikelen). Ook geluid (podcasts, muziek) en beeld (fotografie, video) worden gedeeld. Op sociale media is veel interactie: informatie kan worden toegevoegd en er kan op worden gereageerd. Het gebruik van sociale media is laagdrempelig en mogelijk voor iedereen. Bekende voorbeelden zijn Instagram, Facebook, Twitter, YouTube, Pinterest en Google+. Niet alleen voor volwassenen zijn sociale media aantrekkelijk, ook voor kinderen, vaak al op jonge leeftijd. Vanaf het voortgezet onderwijs is het gebruik van sociale media vaak de gewoonste zaak van de wereld. We zien het ook toenemen in de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs. Omdat incidenten steeds vaker in het nieuws komen, bijvoorbeeld digitaal pesten en grooming, lijkt het erop dat kinderen bij de opvoeding in het gebruik van sociale media in eerste instantie op zichzelf zijn aangewezen. Soms met alle gevolgen van dien. Hoe ingewikkeld en moeilijk het ook is, op onze kindcentra is groeiende aandacht voor het verantwoord omgaan met media. We willen kinderen leren bewust en selectief met het media-aanbod om te gaan en ervoor zorgen dat ze de inhoud van dat aanbod kritisch kunnen beschouwen en op waarde weten te schatten. In de praktijk gaat het dan om gamen, internetten, lezen, het gebruik van sociale media en televisie kijken. Mediawijsheid is bij uitstek een onderwerp waarbij leerkrachten, pedagogisch medewerkers en ouders met elkaar op kunnen trekken. Het op de juiste wijze omgaan met media gaat onder andere over thema’s als:
InternetprotocolComputers worden op de kindcentra gebruikt, van groep 1 tot en met 8, zowel in de lokalen als in de centrale hal. Het gaat hierbij niet om het spelen van spelletjes, maar om gestructureerd gebruik binnen de gangbare leerstof. Om een veilig internet- en e-mailverkeer te garanderen, is er binnen PIT kinderopvang & onderwijs een protocol ontwikkeld dat geldt voor alle gebruikers, dus voor zowel kinderen als volwassenen. Met de kinderen hebben wij de noodzakelijke afspraken gemaakt en op schrift gesteld. Deze afspraken zijn zichtbaar bij de computers op de kindcentra. Ze luiden als volgt:
Dit gebeurt als er:
Uiteraard wordt dit met de ouders van het betreffende kind besproken. Wilt u meer weten? Vraag het kindcentrum van uw kind(eren) naar de aanpak op dit gebied. |