Overgaan of Doubleren
Wij vinden het belangrijk dat kinderen een ononderbroken ontwikkeling doormaken. In die ontwikkeling moeten zij zich kunnen ontplooien op de volgende gebieden:
Differeniaties in de jaarklassenDe begeleiding van leerlingen is georganiseerd in jaarklassen, maar niet iedere leerling ontwikkelt zich binnen een jaarklas in hetzelfde tempo of op dezelfde leergebieden even snel. Binnen een jaarklas wordt er dan ook gedifferentieerd. Er wordt rekening gehouden met de aanleg en het ontwikkelingstempo van de leerling. Binnen elk vakgebied wordt op drie niveaus les gegeven. Uitgangspunt daarbij is de aanpak die nodig is om het (les)doel te bereiken. Zo krijgen alle leerlingen eigenlijk de aanpak die ze nodig hebben en kunnen leren wat ze moeten leren. VorderingenDe vorderingen van leerlingen worden nauwlettend gevolgd. Mocht er reden tot zorg zijn over de ontwikkeling van een leerling, dan wordt er eerst contact gezocht met de ouders/verzorgers om dit te bespreken. Samen met de leerkracht wordt bekeken wat de beste aanpak is om het kind te helpen zich verder te ontwikkelen. Intern Begeleider (IB)De Intern Begeleider is hier ook bij betrokken. Meestal komt het kind met de extra steun verder in zijn ontwikkeling. Als de zorgen blijven bestaan en de vorderingen uitblijven, dan kan het zo zijn dat een leerling in het volgende onderwijsjaar overvraagd wordt. Dit is zeker het geval als de resultaten op twee of meer leergebieden uitblijven. De LiB-scores zijn bij het bepalen van het leerrendement erg belangrijk. Mocht het kind op twee of meer gebieden een IV of een V score op de LiB-toets halen dan profiteert het onvoldoende van het leerstofaanbod en wordt het waarschijnlijk in de volgende groep overvraagd. Het overvragen van kinderen leidt tot faalangst en een negatief zelfbeeld en is nadelig voor de ontwikkeling van een kind. Op deze gronden kan besloten worden dat dit kind meer leertijd nodig heeft en het beter is dat het een jaar doubleert.
|