• Ons kindcentrum
  • Kinderopvang
  • Zorg en ondersteuning
  • Inspecties
  • Ouderraad (OR)
  • Kindcentrum Raad ( KCR)
  • Bestuur
  • Nieuwbouw
  • Vakanties en vrije dagen
  • Extra verlof aanvragen
  • Informatiegids
  • Privacy
  • Werken bij PIT
  • Baby's
  • Peuters
  • Groep 1/2 A
  • Groep 1/2 B
  • Groep 3 A
  • Groep 3 B
  • Groep 4
  • Groep 6
  • Groep 5 -7
  • Groep 8
  • Buitenschoolse opvang (bso)
  • Meandernieuws
  • Missie en visie
  • Christelijke visie
  • Ons onderwijs

Overgaan of Doubleren

 

Wij vinden het belangrijk dat kinderen een ononderbroken ontwikkeling doormaken. In die ontwikkeling moeten zij zich kunnen ontplooien op de volgende gebieden:

  • Sociaal-emotioneel
  • Cognitief
  • Motorisch
  • Muzikaal
  • Creatief 

Differeniaties in de jaarklassen

De begeleiding van leerlingen is georganiseerd in jaarklassen, maar niet iedere leerling ontwikkelt zich binnen een jaarklas in hetzelfde tempo of op dezelfde leergebieden even snel. Binnen een jaarklas wordt er dan ook gedifferentieerd. Er wordt rekening gehouden met de aanleg en het ontwikkelingstempo van de leerling. Binnen elk vakgebied wordt op drie niveaus les gegeven. Uitgangspunt daarbij is de aanpak die nodig is om het (les)doel te bereiken. Zo krijgen alle leerlingen eigenlijk de aanpak die ze nodig hebben en kunnen leren wat ze moeten leren.

Vorderingen

De vorderingen van leerlingen worden nauwlettend gevolgd. Mocht er reden tot zorg zijn over de ontwikkeling van een leerling, dan wordt er eerst contact gezocht met de ouders/verzorgers om dit te bespreken. Samen met de leerkracht wordt bekeken wat de beste aanpak is om het kind te helpen zich verder te ontwikkelen.

Intern Begeleider (IB)

De Intern Begeleider is hier ook bij betrokken. Meestal komt het kind met de extra steun verder in zijn ontwikkeling. Als de zorgen blijven bestaan en de vorderingen uitblijven, dan kan het zo zijn dat een leerling in het volgende onderwijsjaar overvraagd wordt. Dit is zeker het geval als de resultaten op twee of meer leergebieden uitblijven. De LiB-scores zijn bij het bepalen van het leerrendement erg belangrijk. Mocht het kind op twee of meer gebieden een IV of een V score op de LiB-toets halen dan profiteert het onvoldoende van het leerstofaanbod en wordt het waarschijnlijk in de volgende groep overvraagd. Het overvragen van kinderen leidt tot faalangst en een negatief zelfbeeld en is nadelig voor de ontwikkeling van een kind. Op deze gronden kan besloten worden dat dit kind meer leertijd nodig heeft en het beter is dat het een jaar doubleert.

 

Laatste nieuws

Verzorgen is opvoeden

Meer

Bestuurlijk managementteam compleet

Meer

Meer nieuws

Agenda

Zomervakantie 2025

19 juli 2025

Contact

Witte de Withstraat 46

3342 TW Hendrik-Ido-Ambacht

T 078 - 303 00 14

 

 

 

info@meander-hia.nl

 

Routeplanner >

 

FacebookTwitter

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven en aanmelden
BSO
Peuters
Baby’s

 

Onderwijs

Onderwijsvakanties

Onderwijstijden

Formulieren

Meergetalenteerden

Passend onderwijs

Beoordeling kindcentra

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Inloggen Konnect


PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2025 - Ikc De Meander
Inloggen | Ziber Education - School website | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud