• Ons kindcentrum
  • Kinderopvang
  • Zorg en ondersteuning
  • Inspecties
  • Ouderraad (OR)
  • Kindcentrum Raad ( KCR)
  • Bestuur
  • Nieuwbouw
  • Vakanties en vrije dagen
  • Extra verlof aanvragen
  • Informatiegids
  • Privacy
  • Werken bij PIT
  • Baby's
  • Peuters
  • Groep 1/2 A
  • Groep 1/2 B
  • Groep 3 A
  • Groep 3 B
  • Groep 4
  • Groep 6
  • Groep 5 -7
  • Groep 8
  • Buitenschoolse opvang (bso)
  • Meandernieuws
  • Missie en visie
  • Christelijke visie
  • Ons onderwijs

Digitale middelen

 

Ons kindcentrum beschikt over een netwerk en digiborden.

Digitale instructieborden

Deze borden worden door de medewerkers veelvuldig ingezet in de lessen. Een digibord is een elektronisch ‘bord’, dat door de medewerkers met een ‘digitale’ pen kan worden beschreven, maar ook vanuit de computer van informatie kan worden voorzien. Alle informatie op het bord wordt direct zichtbaar op de computer en omgekeerd. Met een druk op een knop kan het bord worden ‘gewist’, maar de gegevens zijn wel opgeslagen en eventueel voor een later tijdstip oproepbaar.

Het ICT‐ onderwijs en de digitale geletterdheid wordt vormgegeven in leerlijnen en doelen.
 

Onderbouw (groepen 1 en 2):

  • De kinderen kunnen omgaan met de muis en het toetsenbord.

  • De kinderen kunnen programma's opstarten.

  • De kinderen kunnen met de voor hen bedoelde software werken.

Middenbouw (groepen 3, 4 en 5):

  • De kinderen hebben de doelen van de onderbouw bereikt.

  • De kinderen kunnen informatie met behulp van de computer opzoeken.

  • De kinderen kunnen stelopdrachten met behulp van de computer maken.

Bovenbouw (groepen 6, 7, en 8):

  • De kinderen hebben de doelen voor onderbouw en middenbouw bereikt. 

  • De kinderen kunnen informatie van internet halen en deze integreren in een werkstuk.

  • De kinderen kunnen werkstukken presenteren met behulp van de computer.

  • De kinderen kunnen typen en omgaan met Word, Excel en PowerPoint.

Om deze doelen te behalen wordt gebruik gemaakt van de methode 'Basicly'. Het aanbod staat als volgt beschreven:

Het aanbod van Basicly is gericht op een basisniveau digitale geletterdheid. Dit basisniveau is voor iedere leerling gelijk. Het is voor alle leerlingen van belang om digitaal geletterd te worden, zodat ze kunnen functioneren in de maatschappij. De methode richt zich op de volgende 4 domeinen: 

 

1. Mediawijsheid 

Het vermogen om kritisch, bewust en verantwoordelijk om te gaan met media, zowel traditionele als digitale. Het omvat het begrip van media-inhoud, de vaardigheid om informatie te analyseren en evalueren, het vermogen om nepnieuws en desinformatie te herkennen, en het bewustzijn van de impact van media op individuen en de samenleving als geheel. Mediawijsheid stelt mensen in staat om zichzelf te beschermen tegen misleidende informatie en om media op een constructieve manier te gebruiken voor persoonlijke groei en deelname aan de samenleving. 

 

2. Informatievaardigheden 

De bekwaamheid om effectief en efficiënt informatie te zoeken, evalueren, gebruiken en beheren. Het omvat het vermogen om kritisch na te denken, relevante bronnen te identificeren, informatie te begrijpen en te verwerken, en deze vaardigheden toe te passen om problemen op te lossen, beslissingen te nemen en kennis op te bouwen. Informatievaardigheden zijn essentieel in het moderne informatietijdperk om goed geïnformeerde beslissingen te nemen en informatie effectief te benutten. 

 

3. ICT-basisvaardigheden 

De fundamentele kennis en bekwaamheden die nodig zijn om met informatietechnologie en computersystemen om te gaan. Deze vaardigheden omvatten meestal het vermogen om computers en software te gebruiken, eenvoudige digitale taken uit te voeren, zoals tekstverwerking, e-mailen en internetten, en elementaire computervaardigheden zoals bestandsbeheer. ICT-basisvaardigheden zijn essentieel in de moderne wereld om effectief te kunnen functioneren in zowel persoonlijke als professionele contexten. 

 

4. Computational thinking 

Het vermogen om complexe problemen op te splitsen in kleinere deelproblemen, patronen en regels te identificeren, en algoritmisch denken toe te passen om stapsgewijze oplossingen te ontwikkelen en implementeren. Computational thinking gaat verder dan alleen programmeren en is van toepassing op een breed scala aan disciplines, waarbij het helpt bij het vinden van efficiënte en gestructureerde oplossingen voor diverse uitdagingen. Het is een waardevolle vaardigheid in de moderne wereld, zowel in de informatica als daarbuiten. 

 

Laatste nieuws

Zindelijk worden: samen aan de slag

Meer

Meer nieuws

Agenda

Zomervakantie 2025

19 juli 2025

Herfstvakantie

20 oktober 2025

Meer agenda

Contact

Witte de Withstraat 46

3342 TW Hendrik-Ido-Ambacht

T 078 - 303 00 14

 

 

 

info@meander-hia.nl

 

Routeplanner >

 

FacebookTwitter

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven en aanmelden
BSO
Peuters
Baby’s

 

Onderwijs

Onderwijsvakanties

Onderwijstijden

Formulieren

Meergetalenteerden

Passend onderwijs

Beoordeling kindcentra

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Inloggen Konnect


PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2025 - Ikc De Meander
Inloggen | Ziber Education - Ziber Kwieb, de handige schoolapp | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud