• Ons kindcentrum
  • Kinderopvang
  • Zorg en ondersteuning
  • Inspecties
  • Ouderraad (OR)
  • Kindcentrum Raad ( KCR)
  • Bestuur
  • Nieuwbouw
  • Vakanties en vrije dagen
  • Extra verlof aanvragen
  • Informatiegids
  • Privacy
  • Werken bij PIT
  • Baby's
  • Peuters
  • Groep 1/2 A
  • Groep 1/2 B
  • Groep 3 A
  • Groep 3 B
  • Groep 4
  • Groep 6
  • Groep 5 -7
  • Groep 8
  • Buitenschoolse opvang (bso)
  • Meandernieuws
  • Missie en visie
  • Christelijke visie
  • Ons onderwijs

KC De Meander in ontwikkeling

Ons kindcentrum is een bruisend kindcentrum waarin allerlei activiteiten georganiseerd worden, zodat kinderen zich optimaal kunnen ontplooien. Om dit allemaal goed te laten verlopen wordt er ieder jaar een ontwikkelplan gemaakt. Voor komend onderwijsjaar zijn de speerpunten:

 

  • Burgerschapsvorming met behulp van de methode HiRO

      Op basis van een scan voor Burgerschapsvorming van de CED en een gesprek over 
      de uitkomsten is geconcludeerd dat er door de morele vorming vanuit de  
      christelijke identiteit en de gedragsafspraken, gevisualiseerd in het logo van het
      kindcentrum en het structureel aanbieden van de ‘Rots en Watertraining’ een goede
      basis wordt gelegd, maar dat dit nog versterkt kan worden door meer een
      oefenplaats van democrate te zijn, leerlingparticipatie een grotere rol te laten spelen
      en gericht aan conflictoplossing te werken. Dit zou kunnen door een nieuwe methode
      aan te schaffen voor Sociaal-emotioneel Leren.
      Er wordt overwogen om de methode HiRO aan te schaffen, omdat deze methode
      aansluit bij de bestaande werkwijze maar ook de mogelijkheid biedt om
      geintergreerd te werken aan burgerschap en Sociaal-emotioneel Leren.

 

  • De borging van het beweegplan: Een kind mag niet langer stilzitten dan 45 minuten d.m.v. beweegtussendoortjes en bewegend leren 

      Dit doen we d.m.v. bewegingstussendoortjes en bewegend leren. De pauze en gym
      worden ook als ‘bewegen’ gezien. Het aantal bewegingstussendoortjes is dus
      afhankelijk van de dagplanning. De bewegingsmomenten kunnen ook bijdragen aan
      de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Het gaat hier om matig tot intensieve
      bewegingen die gecombineerd worden met automatiserings- en 
      herhalingsopdrachten van taal en rekenen. Het voordeel van bewegend leren is dat
      het meer zintuigen aanspreekt, verbindingen maakt tussen zenuwcellen/
      hersenhelften, automatiseren bij rekenen bevordert en het biedt een rijke
      leeromgeving met differentiatie mogelijkheden voor de leerlingen.

 

  • Mediawijsheid en Digitale Geletterdheid
    Vanuit de kernwaarden van PIT: Geborgenheid, Persoonlijke Aandacht, Samen en Eigenwijs, is het belangrijk dat er specifieke aandacht besteed wordt aan het mediagebruik in opvang en onderwijs. Media is een onderdeel van de ontwikkelomgeving van kinderen en hen moet geleerd worden hier verantwoord mee om te gaan om tot een goede balans te komen tussen digitaal en fysiek spel. Bovendien moeten zij begeleid worden in het maken van keuzes tussen goede kanten van het mediagebruik en de gevaren hiervan. 

    Uitganspunten: 

    1. De leerlingen leren de basisvaardigheden voor digitale geletterdheid. 
    2. Digitale media wordt tijdens opvang- en onderwijsactiviteiten ingezet om het
        ontwikkelaanbod te versterken. 
    3. Tijdens opvangactiviteiten kunnen digitale media ook ingezet worden met een
        recreatief doel, zoals muziek om op te dansen en een film kijken. De duur is
        hiervan is begrensd. 
    4. De MediaDiamant die ontwikkeld is door Mediawijzer.net geeft handvatten voor
        mediaopvoeding. 
    5. Er zijn geen internetfilters aangebracht, omdat het bewust omgaan met media een
        doel is van de organisatie.
    Om hier structureel aan te werken met een gegarandeerd aanbod wordt met ingang van dit onderwijsjaar de methode Basicly ingevoerd.
     
  • Het welbevinden van kinderen monitoren
    Het pedagogisch klimaat wordt bepaald door de gedragsafspraken, maar ook door de christelijke identiteit van het kindcentrum. Normen en waarden als respect, naastenliefde, betrokkenheid en zorgzaamheid zijn waardevol. Verantwoording dragen voor de ander wordt aangeleerd door het geven van Tutortraining aan kinderen van groep 6, zodat zij leren hoe ze voor jongere kinderen kunnen zorgen. Kinderen in groep 7 en 8 worden ingezet om jongere kinderen te helpen  bij het leren lezen, maar ook bij andere activiteiten. Zo wordt er een beroep gedaan op de zachtere gedragsvaardigheden van kinderen en leren zij deze goed te ontwikkelen. Ook op andere manieren wordt het begeleiden van jongere kinderen door oudere kinderen gestimuleerd. Dit heeft een positieve invloed op de persoonsvorming van kinderen. 
    Daarnaast wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen gevolgd door  
    2 x per jaar de observatielijsten van ParnaSsys en de vragenlijsten van Kindbegrip in te vullen en gebruik te maken van een Sociogram. Op het moment dat daar aanleiding voor is, wordt er een gedragsplan opgesteld op kind- of groepsniveau om het kind of de groep op sociaal-emotioneel gebied te ondersteunen.
    Om structureel aan het Sociaal-emotioneel Leren te werken met een gegarandeerd aanbod wordt onderzocht om de methode HiRO in te voeren.
     
  • Het verbeteren van de Rekenresultaten

    Vanaf het onderwijsjaar 2020-2021 dalen de resultaten van rekenen, nadat er is overgestapt op de rekenmethode ‘De Wereld in Getallen 5’. Er is contact gezocht met Pauline van Vliet die ons begeleid heeft bij het implementatietraject van de nieuwe rekenmethode vanuit Wizz-scholing. Ook heeft zij de cursus ‘Bouwen aan een stevig rekenmuurtje’ gegeven. Vanuit haar adviesbureau Van Vliet Onderwijsadvies is in april 2022 een 0-meting gedaan om het probleem te analyseren. Er is geconstateerd dat er in positieve zin door leerkrachten met hart voor de kinderen op IKC De Meander wordt gewerkt. Het pedagogisch klimaat krijgt veel aandacht en is strak georganiseerd. ‘Ik en de ander, samen Meander’ is voelbaar in de omgang met de kinderen en elkaar. De structuur van de rekenles staat al goed en er is aandacht voor automatiseren. In sommige groepen wordt gedifferentieerd en er worden denkvragen gesteld, om het redeneren te stimuleren.  
    De verbeterpunten liggen na observaties en consultaties in het onderwijsjaar 2022-2023 op het gebied van:
    1. Het durven maken van keuzes.
    2. Het stellen van hoge verwachtingen.
    3. Een goed uitleg.
    4. Differentiatie. 
    Opbrengsten van het traject 2022-2023: 
    1. Er is een éénduidige rekenvisie geformuleerd en de leerkrachten weten aan welke  
        elementen van de rekenvisie er gewerkt wordt en hebben gerichte feedback
        gekregen op hun instructie-vaardigheden. Er wordt gewerkt vanuit een plan van
        aanpak met concrete verbeteracties. 
    2. De leerkrachten hebben geleerd een krachtigere rekeninstructies te verzorgen
        door teamscholingen en scholing-op-de-werkvloer.  
    3. Er is een regiegroep geformeerd die leiding neemt in het stimuleren van de
        verbetering.
    Voor het onderwjisjaar 2023-2024 is er een traject gepland met 3 scholingsbijeenkomsten over de leerlijn vermenigvuldigen en coöperatief leren, het drieslagmodel als observatiemodel gebruiken bij contextopgaven en het gebruik maken van handelend leren met materialen en modellen.   
     

  • Kwaliteit waarborgen
    Wij waarborgen onze kwaliteit volgens een vaste systematiek van kwaliteitszorg die
    terug te vinden is in ons digitaal BeleidsOntwikkelingsSysteem, kortweg BOS.


U kunt dit terugvinden op www.transparantbeleid.nl

 

Laatste nieuws

Zindelijk worden: samen aan de slag

Meer

Meer nieuws

Agenda

Zomervakantie 2025

19 juli 2025

Herfstvakantie

20 oktober 2025

Meer agenda

Contact

Witte de Withstraat 46

3342 TW Hendrik-Ido-Ambacht

T 078 - 303 00 14

 

 

 

info@meander-hia.nl

 

Routeplanner >

 

FacebookTwitter

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven en aanmelden
BSO
Peuters
Baby’s

 

Onderwijs

Onderwijsvakanties

Onderwijstijden

Formulieren

Meergetalenteerden

Passend onderwijs

Beoordeling kindcentra

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Inloggen Konnect


PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2025 - Ikc De Meander
Inloggen | Ziber Education - Ziber Kwieb, de handige schoolapp | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud